Blog

Cincin Zuhal yang ditangkap secara terperinci tidak pernah dilihat sebelum ini

Teleskop Angkasa Webb NASA menggunakan kamera inframerah, yang menjadikan Zuhal lebih gelap, tetapi menjadikan cincin beraisnya lebih terang.

NASA telah mengeluarkan imej Zuhal yang menyerlahkan cincinnya dengan terperinci yang menakjubkan. Pengesan Peranti Rakaman

Cincin Zuhal yang ditangkap secara terperinci tidak pernah dilihat sebelum ini

Teleskop Angkasa James Webb menangkap imej itu pada 25 Jun menggunakan NIRCam (kamera inframerah dekat).Kamera itu menangkap imej yang menjadikan planet itu sendiri gelap sementara cincin itu menonjol.NASA berkata gas metana menyerap sebahagian besar cahaya daripada matahari, menjadikan planet ini lebih gelap.Sementara itu, ais dari cincin Zuhal menjadikan mereka kelihatan lebih cerah.

Imej itu adalah sebahagian daripada program Teleskop Webb untuk mengesan bulan samar di sekitar Zuhal.

"Mana-mana bulan yang baru ditemui boleh membantu para saintis mengumpulkan gambaran yang lebih lengkap tentang sistem semasa Zuhal, serta masa lalunya, " kata NASA.

NASA juga berkata pengimejan ini berharga untuk memerhatikan atmosfera Saturnus.Ia adalah kali pertama Zuhal diperhatikan dengan jumlah kejelasan ini pada panjang gelombang tertentu (3.23 mikron).

Misi OSIRIS-REx NASA akan berakhir pada bulan September ini.Para saintis kini sedang berlatih rancangan untuk menerima kapsul apabila ia kembali.

"Struktur besar, gelap, meresap di hemisfera utara tidak mengikut garisan latitud planet, jadi imej ini tidak mempunyai rupa berjalur biasa yang biasanya dilihat dari lapisan atmosfera Zuhal yang lebih dalam. Ketampalan itu mengingatkan gelombang planet berskala besar. dalam aerosol stratosfera tinggi di atas awan utama, berpotensi serupa dengan yang dilihat dalam pemerhatian awal Webb NIRCam terhadap Musytari," kata NASA.

NASA menyatakan bahawa Zuhal sedang menjalani musim sejuk Hemisfera Utara.Para saintis menyatakan, bagaimanapun, bahawa Kutub Utara sangat gelap.Ini mungkin disebabkan oleh aerosol stratosfera yang tinggi di atas awan utama.

NASA berkata bahawa ia akan menjalankan semakan rakan sebaya pengimejan untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik tentang Zuhal, cincinnya dan potensi bulan yang mengorbit planet ini.

Kamo'oalewa mempunyai orbit dekat Bumi yang ganjil yang membingungkan para saintis, terutamanya memandangkan komposisinya tidak seperti satelit dekat Bumi yang lain.

Beberapa galaksi bergabung hampir 8 bilion tahun yang lalu.Tenaga yang mereka keluarkan telah diambil oleh teleskop angkasa Australia pada Jun 2022.

Pada 14 Oktober, gerhana anulus akan menggelapkan langit di atas Amerika Utara, Tengah dan Selatan.Di sinilah dan bila ia akan berlaku.

Tiga lelaki telah hilang di laut selama 10 hari selepas memulakan perjalanan memancing di pantai Georgia.

Pihak berkuasa di Lewiston, Maine, kira-kira 45 minit pemanduan ke utara Portland, berkata mereka sedang mencari suspek dan sebuah kenderaan.

Desakan pelakon Jonathan Majors untuk menolak tuduhan keganasan rumah tangga terhadapnya telah dinafikan, bermakna dia kini akan menghadapi perbicaraan bulan depan.

Cincin Zuhal yang ditangkap secara terperinci tidak pernah dilihat sebelum ini

Kamera Kubah Laju © 2023 Scripps News, sebahagian daripada The EW Scripps Company.Hak cipta terpelihara.